Δευτέρα 20 Δεκεμβρίου 2010

«Mετανιώσα που έβαλα τη δουλειά πάνω από την προσωπική μου ζωή»

Ο Γιάννης Κότσιρας δεν είναι απλώς ένας από τους σημαντικότερους Ελληνες ερμηνευτές. Δεν είναι μόνο ένας καλλιτέχνης ο οποίος σέβεται το κοινό που τον ακολουθεί σε κάθε του...
καλλιτεχνικό βήμα. Είναι συνειδητοποιημένος, ευθύς χαρακτήρας, με πολύ καλό λόγο, πολιτική συνείδηση και θάρρος να παραδέχεται τα λάθη του. Αυτή την περίοδο συνεργάζεται με τον Δημήτρη Μπάση στο «Stage» της Θεσσαλονίκης, όπου και παρουσιάζουν το μουσικό πρόγραμμα «Τα λέμε απόψε λαϊκά». Λίγο πριν ανέβει στη σκηνή για ακόμη μία εμφάνισή του, με αφοπλιστική ειλικρίνεια και με τη γαλήνια, χαρακτηριστική φωνή του μίλησε στο «ΟΛΑ people» για το τραγούδι, τα μουσικά ριάλιτι, τις πορείες που παίρνει μέρος, για έναν γάμο που έληξε με μεγάλο προσωπικό κόστος και ένα μέλλον που πλέον δεν προγραμματίζει.
- Φέτος συνεργάζεστε με τον Δημήτρη Μπάση παρουσιάζοντας ένα λαϊκό πρόγραμμα, όπως υποδηλώνει και ο τίτλος του. Αφουγκραστήκατε τις επιθυμίες του κόσμου για επιστροφή στο λαϊκό τραγούδι;
Θα έλεγα ότι περισσότερο τις δικές μας επιθυμίες εκφράζουμε. Δεν έχουμε ξεφύγει ποτέ από το λαϊκό τραγούδι. Εγώ έχω πειραματιστεί και σε άλλα πράγματα, αλλά ο Δημήτρης ήταν και είναι πιστός στο λαϊκό.
- Με τον Δημήτρη Μπάση συνεργάζεστε για δεύτερη φορά. Τι διαφορετικό παρουσιάζετε τώρα;
Οταν ξεκινήσαμε με τον Δημήτρη είχαμε αρκετούς εγκλωβισμούς, πολλά «πρέπει» και «μη». Ολα αυτά με τα χρόνια τα αφήσαμε πίσω και αυ- τή είναι η πολύ μεγάλη μας αλλαγή. Παρ’ ότι το 2002 το πρόγραμμα που είχαμε παρουσιάσει εί- χε πολλή επιτυχία, η απενοχοποιημένη διασκέδαση είναι αυτό που μας έχει συγκινήσει ιδιαίτερα.
- Στον χώρο που εμφανίζεστε μειώσατε αρκετά τις τιμές των ποτών. Αυτό ήταν συνέπεια της οικονομικής κρίσης;
Η μείωση αυτή είναι περισσότερο συνειδητοποίηση των επιχειρηματιών ότι δεν μπορούν μονίμως να βγάζουν υπερκέρδος σε βάρος των καλλιτεχνών και του κόσμου. Εγώ ήδη τα τελευταία χρόνια έχω μειώσει τις δικές μου αμοιβές και των συνεργατών μου. Απλώς περίμενα πότε οι επιχειρηματίες θα περάσουν τις μειώσεις και στον κόσμο. Ευτυχώς αυτό άρχισε να γίνεται πραγματικότητα.
- Πρόσφατα είχατε κάνει ένα live στην Αθήνα με ένα νεανικό συγκρότημα, τους De Niro, όπου και παρουσιάσατε μια πιο ροκ πλευρά σας. Σας αρέσει να ροκάρετε;
Μου αρέσει πάρα πολύ η ροκ μουσική. Εκεί, αλλά και στο ρεμπέτικο, ανήκει το μεγαλύτερο κομμάτι των επιρροών μου. Αυτές οι δύο μουσικές είναι συγγενείς. Οταν ακούω ένα τραγούδι δεν εξετάζω σε ποιο είδος ανήκει, αλλά αν μου αρέσει. Οσο για το συγκεκριμένο live, μου άρεσε πάρα πολύ και σίγουρα θα ξαναέκανα κάτι παρόμοιο.
- Ως χαρακτήρας, είστε ροκ;
Στην εποχή μας το τι είναι ροκ και τι όχι έχει χάσει την πραγματική του ερμηνεία. Αν μεταφράσουμε τη ροκ όπως ξεκίνησε, ως βράχος ηθικής, δικαιοσύνης και ελευθερίας, από αυτή την άποψη, ναι, είμαι.
- Διάβασα κάπου ότι μικρός ήσασταν μέλος της ΚΝΕ, κάνατε αφισοκολλήσεις και κατεβαίνατε σε πορείες.
Ακόμη κατεβαίνω σε πορείες εφόσον μπορώ και βρίσκομαι κοντά στη συγκεκριμένη συγκέντρωση όταν υπάρχει δίκαιο αίτημα διαμαρτυρίας.
- Τα τελευταία χρόνια όμως βλέπουμε ότι κάποιες πορείες συνοδεύονται και από θλιβερά επεισόδια.
Πάντα υπήρχαν τα επεισόδια από τις μειονοτικές ομάδες, οι οποίες έχουν ως στόχο τη διάλυση ή την απόσπαση της προσοχής από το πραγματικό αίτημα μιας πορείας. Οι συγκεκριμένες ομάδες δρούσαν πάντα υπό το αίτημα κυβερνητικών παραγόντων και όχι πολιτικών ομάδων.
- Σας έχουν προτείνει να ασχοληθείτε με την πολιτική;
Μου έχουν προτείνει να ασχοληθώ με την πολιτική, είτε για τη Βουλή είτε για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, αλλά αρνήθηκα. Θεωρώ ότι η κατεύθυνση που έχει πάρει η πολιτική τα τελευταία 20 χρόνια είναι περισσότερο σε επίπεδο να «βολέψουμε τα παιδιά μας, να βγάλουμε κανένα φράγκο παραπάνω» και πολύ μετά έρχεται η αγάπη προς τη χώρα μας. Αυτό δεν μου αφήνει πολλά περιθώρια να ασχοληθώ με την πολιτική σε επίπεδο εκλογών. Από την άλλη, όμως, είμαι υπέρ να ασχολούνται οι άνθρωποι της τέχνης με την πολιτική.
- Οπως για παράδειγμα ο Μίκης Θεοδωράκης. Πώς είδατε την ίδρυση του κινήματός του;
Με χαροποιεί πολύ που ο μεγάλος Μίκης Θεοδωράκης στα 85 του χρόνια διατηρεί την πνευματική διαύγεια να επαναστατεί υπέρ των δικαιωμάτων μας που τα καταστρατήγησαν εν μία νυκτί.
Μου κάνει εντύπωση όμως πώς είναι δυνατόν να μη διαμαρτύρονται ή να μην ανησυχούν όλοι οι υπόλοιποι όταν εν έτει 2010 ουσιαστικά καταργούνται οι αγώνες από τη Γαλλική Επανάσταση και μετά. Απορώ πού βρίσκονται οι συνδικαλιστικές οργανώσεις, πραγματικά έχω μεγάλη απορία.
- Πέρσι σας είχε γίνει πρόταση να συμμετάσχετε στην κριτική επιτροπή του «Greek Idol». Τελικά, τι σας έκανε να αρνηθείτε;
Μου είχε γίνει πρόταση με την προοπτική ότι θα μεταφερθεί το «American Idol» στην Ελλάδα. Ουσιαστικά η συζήτηση που έκανα με τους υπεύθυνους ήταν βάση του «American Idol». Οταν κατάλαβα ότι αυτό δεν θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί, αποφάσισα πως δεν επιθυμώ να συμμετέχω σε αυτό που είχαν στο μυαλό τους. Το «American Idol» είναι μια τεράστια παραγωγή, με σπουδαίους συντελεστές, ζωντανές ορχήστρες, από το οποίο βγαίνουν πραγματικά ταλέντα. Στην Ελλάδα, πολλές φορές στον βωμό της τηλεθέασης καταργείται στην πράξη η ουσία του διαγωνισμού, γι’ αυτό δεν συμμετείχα στο «Greek idol».
- Θεωρείτε ότι στην Ελλάδα τα μουσικά shows δεν αναδεικνύουν ταλέντα;
Θα μπορούσαν να το κάνουν γιατί μπορεί να μετέχουν ταλέντα, όμως στον βωμό της τηλεθέασης δεν ασχολούνται με τα παιδιά, αλλά με τις ειρωνείες και τις ίντριγκες της κριτικής επιτροπής. Η βασική αρχή όλων αυτών των shows ανά τον κόσμο είναι ο διαγωνισμός τραγουδιού. Στα ελληνικά όμως κανάλια τα μετατρέπουν σε ριάλιτι. Είναι θέμα ρόλων και κατεύθυνσης. Οταν με καλούν ως τηλεθεατή να δω έναν διαγωνισμό τραγουδιού, περιμένω να παρακολουθήσω τη διαδικασία του διαγωνισμού. Δεν με ενδιαφέρουν οι διαμάχες των μελών των κριτικών επιτροπών, που είναι τις περισσότερες φορές στημένες.
- Η επιτυχία έχει κόστος;
Ανάλογα πώς θα τη δει κανείς. Για κάποιους ανθρώπους όταν ασχολούνται συνεχώς μαζί τους και  δεν είναι έτοιμοι να τη διαχειριστούν σωστά, μπορεί να αποδειχτεί καταστροφική. Γι’ αυτό και βλέπουμε τα νεότερα παιδιά που δεν διαθέτουν τις βάσεις να μην μπορούν να διαχειριστούν κάτι τέτοιο, με αποτέλεσμα να καβαλάνε πολύ εύκολα το καλάμι.
- Ποια ήταν η πιο δύσκολη περίοδος για εσάς και πώς την ξεπεράσατε;
Ηταν πριν από περίπου 5 χρόνια, όπου άλλαξαν πάρα πολλά πράγματα στη δουλειά και στη ζωή μου.
- Φαντάζομαι ότι αναφέρεστε στο διαζύγιό σας;
Ναι, εκεί αναφέρομαι. Ομως κρατώντας την ψυχραιμία και κάνοντας μια γερή αυτοκριτική, κατάφερα να βάλω τα πράγματα σε μία τάξη.
- Εχετε μετανιώσει για πράξεις ή ενέργειές σας;
Πολλές φορές, αλλά το βασικότερο για το οποίο έχω μετανιώσει είναι ότι έβαλα τη δουλειά μου πάνω από την προσωπική μου ζωή. Αυτό είχε για εμένα προσωπικό κόστος, το οποίο μου στοίχισε πάρα πολύ.
-Εχετε πει ότι όταν σας πρότεινε ο Trevon Horn να ερμηνεύσετε το τραγούδι που συνόδευε την ολυμπιακή φλόγα στους Ολυμπιακούς του 2004 καταλάβατε ότι έχετε κάνει επιτυχία στο τραγούδι. Δεν μπήκατε στη διαδικασία έστω της σκέψης για διεθνή καριέρα;
Οχι, δεν είναι κάτι που με αφορά. Οι θυσίες που χρειάζονται για να κάνεις διεθνή καριέρα είναι τόσο μεγάλες. Δεν είμαι διατεθειμένος να αφήσω τη χώρα, το σπίτι μου και άλλα, πολύ σημαντικά πράγματα, όπως είναι οι παρέες, οι φίλοι και η προσωπική μου ηρεμία, για μια προσπάθεια διεθνούς καριέρας. Ιστορικά θα δείτε ότι κανένας καλλιτέχνης ο οποίος μένει στην Ελλάδα δεν μπορεί να κάνει διεθνή καριέρα.
- Εχετε κάνει ήδη έναν γάμο. Θα θέλατε στο μέλλον να προχωρήσετε σε δεύτερο;
Δεν είναι στις προτεραιότητές μου. Η οικογένεια είναι ένας τομέας τον οποίο έχω αφήσει αρκετά πίσω, γιατί όταν βάζεις τέτοιους στόχους συνήθως αγχώνεσαι και κάνεις λάθη. Επομένως ακολουθώ τον δρόμο που λέει και ένα δικό μου τραγούδι, «Οσα είναι να έρθουν, θα ’ρθουν».
- Τελικά τι φταίει και έχουμε πολλά διαζύγια; Ή, από την άλλη, οι άνθρωποι δεν παντρεύονται εύκολα;
Θεωρώ ότι ο κόσμος παντρεύεται για λάθος λόγους. Συνήθως για να ικανοποιήσει τον περίγυρό του, να εξασφαλιστεί οικονομικά και να ενταχθεί σε αυτό που η κοινωνία ορίζει ως φυσιολογικό, κάτι που οδηγεί σε λανθασμένες, άκαιρες και ανώριμες αποφάσεις.
- Δεν γίνονται εύκολα γνωστές οι ειδήσεις που αφορούν στην προσωπική σας ζωή. Πώς καταφέρνετε να τη διαφυλάσσετε μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας;
Για να τα καταφέρεις πρέπει να συνειδητοποιήσεις ότι το με ποιον κοιμήθηκες το προηγούμενο βράδυ ή με ποιον είσαι δεν προσφέρει τίποτα άλλο παρά τροφή στα λυσσασμένα στομάχια των κουτσομπόληδων. Αν αυτό δεν ανήκει στη ματαιοδοξία σου, τότε όλα είναι πολύ εύκολα. Υπάρχουν φυσικά κάποιοι καλλιτέχνες που δεν μπορούν να απασχολήσουν την κοινή γνώμη μόνο με τη δουλειά τους, γιατί η δουλειά τους δεν είναι αρκετά ικανή, και αφήνουν να προβληθεί η προσωπική τους ζωή.
protothema